Nederlands leraar

Parkeren in Amsterdam

9-06-2017

Blog

Parkeren is duur in Amsterdam, een uur in het centrum kost 3 Euro 50. Achter ‘Sportcity’, mijn sportschool op de Wibautstraat/ Pauwenpad, dacht ik de ideale parkeerplaats te hebben gevonden, althans tot vandaag. Het betrof een ‘laden en lossen’ parkeerplaats waar ik al jarenlang een paar keer per week mijn auto neerzet als ik ga sporten. Altijd zonder problemen, maar toen ik vandaag na het sporten in mijn auto wilde stappen, was mijn auto weg. Ik kon hem ophalen bij het kantoor op de Daniel Goedkoopstraat, uitgang metro Over Amstel en dan 7 minuten lopen. Alsof de straatnaam ervoor bedacht was, goedkoop was het zeker niet; of ik even 373 Euro wilde betalen, dan mocht ik mijn auto weer meenemen. Fijn, zo’n Vrijdagmiddag! Zinloos om er boos over te worden en wat voor argumenten je ook geeft(ik parkeer hier al meer dan 7 jaar drie keer per week, het staat niet aangegeven dat je hier niet mag parkeren, er is geen ontkomen aan, je moet betalen!
Enigszins ontdaan haalde ik mijn pinpas erdoor, nam de rekening in ontvangst en vertrok in mijn Fiat 500.

Jarenlang ook meegemaakt toen ik nog in Duitsland woonde. Hoewel ik keurig een parkeerticket had gekocht en achter de voorruit had gelegd, zat er bij terugkomst een wielklem om mijn autoband. Het bleek dat de tijd met vijf minuten verstreken was. Daar ging toen mijn vakantiegeld naar het parkeerbeheer.

Je kunt er zo gefrustreerd van raken als je wilt, het helpt niet. Beter is het om het zo snel mogelijk maar weer te vergeten.

Ik heb het vaker meegemaakt, evenals bonnen om te hard rijden, vaak slecht enkele kilometers, waarvoor je dan even snel een bedrag met twee nullen mag betalen. Maar goed, soms is het terecht, al is het bedrag meestal zwaar overdreven.

Maar ik heb ook meegemaakt dat ik keurig en kaartje had gekocht en achter mijn voorruit had gelegd en desondanks een boete kreeg van 70 Euro. ‘Foutje’ dacht ik en ik stuurde het parkeerbewijs op. Op 29-12-2016 kreeg ik een ontvangstbevestiging en op 04-02-2017 een brief met de mededeling dat mijn bezwaarschrift gegrond is verklaard. Een lange brief met veel ambtenarentaal; Ontvankelijkheid, mijn bezwaar was tijdig ingediend, binnen 6 weken. Naheffingsaanslag; ‘tijdens controle is gebleken dat er geen of te weinig parkeerbelasting voor het voertuig blablabla…….
Uw argumenten; Ten tijde van de naheffingsaanslag stond u betaald geparkeerd. U verwijst naar het betaalbewijs in de bijlage. De overwegingen; Tijdens controle is gebleken blablabla………..dat uw kenteken geen digitale parkeerrechten had.
Beroep; indien U het niet eens bent blablabla………Sorry hoor Gemeente Amsterdam Parkeerdiensten!; stelletje bureaucraten, sukkels, ambtenaren. Lijkt een beetje op Newspeak wat jullie doen, je weet wel, als in het boek 1984 van George Orwell beschreven. Veel moeilijke blablabla, maar concreet en eerlijk toegeven dat jullie een fout hebben gemaakt is er niet bij.
Wel een belachelijke lange brief met veel moeilijke ambtenarentaal die moet verbloemen dat het in ieder geval NIET aan jullie ligt! Ik heb de brief nog eens doorgelezen, wat ik mis is een klein woordje, dat o zo belangrijk is en waarmee je aantoont dat je als gemeentebestuur nog een greintje respect voor de burger hebt; het woordje ‘sorry’.
Want ik mag me dan eerst gaan ergeren, dan een lange brief schrijven en dan zo’n domme blablabla ambtenarenverhaal terugkrijg. Ik zou me kapot schamen als ik bij de gemeente Amsterdam Parkeerbeheer werkte. Gewoon een kort briefje was genoeg en biedt even je excuses aan, ik heb tenslotte ook meer te doen!